سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ـ در سفارش به هشام : مبادا که حکمت را فرو افکنی و آن را نزد نادانان بنهی . [امام کاظم علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

باب‌اسفنجی شلوارمکعبی یک سریال کارتونی آمریکایی محصول کمپانی نیکلودین است که پخش آن از سال 1999 شروع شده و تاکنون ادامه دارد.
سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فردا، مردمی که دیروز پای کرسی می نشستند و یا در قهوه‌خانه‌های قدیمی گعده می کردند و به داستان‌های شاهنامه و حکایت‌های شیرین فارسی گوش می‌دادند امروز پای تلویزیون می‌نشینند و به داستان‌سرایی این جعبه جادویی چشم می‌دوزند. سرگرمی‌های گذشته ما ایرانی ها مدرن تر شده است اما کمتر ایرانی ها در این مدرن سازی خودکفا بوده اند و بیشتر از دست رنج دیگران بهره برده‌اند.

حکایت‌های امروز در قالب انیمیشن‌های جذاب و دیدنی در تلویزیون به تصویر کشیده می‌شود و کودکان امروز نیز با این کارتون‌ها بزرگ می‌شوند و شخصیت‌شان شکل می‌گیرد. ذهن کودکان آماده پذیرش بسیاری از معانی است که در محیط اطرافش در جریان است. انیمیشن‌ها نیز در این روند با توجه به اینکه بسیار مورد توجه کودکان هستند در نقش پذیری و شکل‌گیری شخصیت و رفتار کودکان موثرند.

بدین منظور است که برنامه‌ریزی در این جهت می‌تواند نقش موثری در تربیت صحیح کودکان داشته باشد. کشورهایی که در زمینه ساخت انیمیشن ممتاز هستند و به این عرصه علاقه‌مندند، بنابر جامعه خود و با توجه به فرهنگ و رسوم خود دست به ساخت این انیمیشن‌ها می‌زنند. بحث ما اینجا این نیست که باید از نمایش چنین مواردی در تلویزیون و پخش آن در شبکه نمایش خودداری شود اما می‌توان در زمینه چگونگی به وجود آمدن ایده چنین انیمیشن‌هایی بنابر فرهنگ و جامعه آن کشور بررسی قابل توجه‌ای انجام داد که خالی از فایده نیست و می‌تواند ما را به سمت ساخت انیمیشین‌های بومی و ایرانی سوق دهد. از این رو به بررسی نمونه‌هایی از این انیمیشن‌ها و ایده و خاستگاه آن می‌پردازیم.

باب اسفنجی شلوار مکعبی و نماد ملی آمریکا
باب‌اسفنجی شلوارمکعبی یک سریال کارتونی آمریکایی محصول کمپانی نیکلودین است که پخش آن از سال 1999 شروع شده و تاکنون ادامه دارد. از جمله فیلم‌های کوتاه بچّه‌ها بوده و دارای طرفداران زیادی است به خاطر استقبال بسیار خوبی که از این کارتون شد، دست‌اندرکاران این مجموعه به فکر تهیه فیلم‌هایی از این شخصیت محبوب کارتونی شدند و اولین فیلم رو در سال 2004 روانه بازار کردن که با استقبال خیلی خوبی روبرو شد که تا به الان چند سری از فیلم‌های باب اسفنجی نیز تولید شده است.

شخصیت اصلی کارتون باب اسفنجی است. ماجرای داستان در شهر زیردریایی بیکینی باتم جریان دارد. او در یک فروشگاه تهیه مواد غذایی همبرگر سرخ کن است و به کار نسبتاً ساده و یکنواخت خود بسیار علاقه‌مند است. شخصیت باب اسفنجی با رفتارهای بدور از هرگونه آلایش کودکانه کاملاً مطابقت دارد. وی دریک همبرگر فروشی برای یک خرچنگ کار می‌کند که عاشق پول است و همواره در پی این است که بیشترین پول را با کمترین هزینه بدست بیاورد و در برخی از قسمت‌های این سریال کارتونی به شخصیت این خرچنگ که به عنوان نمادی از یک سرمایه‌دار در جامعه آمریکاست، پرداخته می‌شود.


از سوی دیگر به طور نامحسوسی مساله تبلیغات برای همبرگر در این سریال کارتونی دیده می‌شود. همبرگر به عنوان نماد غذایی آمریکایی‌ها محسوب می‌شود که در بسیاری از شهرهای این ایالات‌متحده سرو می‌شود. البته بسیاری از این برگرها با فرمول‌های مخفی پخته می‌شود که به عنوان یک راز در این برگر فروشی‌ها نگهداری می‌شود که باب اسفنجی گریزی هم به این مساله دارد و به صورت کاملا طنز این موضوع را به نمایش گذاشته اشت.

بدین جهت باب اسفنجی را می‌توان محصولی کاملا آمریکایی‌ منطبق با نظام سرمایه داری دانست که بنابر فرهنگ آمریکایی‌ساخته شده است.

پت و مت؛ ایده‌ای معکوس از یک جامعه صنعتی
پت و مت انیمیشنی می‌باشد که با استفاده از تکنیک لحظه‌ای (حرکت-توقف) در کشور چک ساخته‌شده‌است. این انیمیشن دارای دو شخصیت به نام‌های پت و مت می‌باشد. ایرانی‌ها به خوبی با این دو شخصیت کارتونی آشنایی دارند. جالب اینجاست که در این پویانمایی دو شخصیت‌ داستان به دنبال کشف و ساختن ابزاری برای راحتی خود هستند. ایده ای که جامعه صنعتی اروپا را درگیر خود کرده است و حال به طور معکوس در اروپا شاهد تجلی آن هستیم. درواقع گرچه این کارتون پر از ایده‌های غلط و خطرناک صنعتی است اما گاه دیده می‌شود که بسیاری از ابزارهایی که در این مجموعه کارتونی به کار برده می شود بسیار مطابق با علم روز صنعت جهان است.




استفاده از کولیس و چکش و تسمه و چرخ دنده و محاسبات ریاضی و فیزک برای ساخت ابزارهای مختلف نوعی ایده پردازی برای رسیدن به جامعه‌ای نوین است. درواقع اگرچه بسیاری از ابزارهایی که پت و مت می‌سازند ناقص از آب در می‌آید اما دست آخر این ایده‌ را در ذهن مخاطب رشد می‌دهند که می توان ابزارهای بسیار زیادی را برای راحتی بشر ساخت و البته باید از راه درست و منطقی آن پیش رفت.

از این رو دیده می شود که کمپانی‌های اروپایی و غربی وسایلی را برای زندگی ساده تر بشر عرضه می‌کنند که شاید کمتر به ذهن آدمی می‌رسد و به قول معروف در این کمپانی‌ها آبشن‌ها و مواردی در محصول گنجانده می‌شود که بتواند خریدار را به خود جلب کند و این کمپانی‌ها سعی سعی در آن دارند که فکر همه چیز را بکنند. مجموعه کارتونی پت و مت نیز درواقع محصول همین جامعه است که ایده‌ها را پرورش می دهد و شعار زندگی بهتر با فکر بهتر را در نهان خود دارد.

شکرستان؛ محصول سرزمین متل‌ها و مثل‌ها
شکرستان شاید یک نمونه عالی و ایرانی از انیمیشن‌های روز باشد. شکرستان درواقع محصول قند پارسی است. جای چنین انیمیشنی در کشوری مانند ایران که پر از ضرب المثل‌ها و حکایت‌های زیبای تاریخی و ادبی است به واقع خالی بود و شکرستان توانست تا حدودی با استفاده از فناوری نوین و البته دستمایه طنز این خلاء را پر کند. گرچه شکرستان گریزی هم به فرهنگ‌های دیگر می‌زند اما این مجموعه کارتونی یادآور فرهنگ و ادبیات کهن پارسی از حکایت‌های گلستان سعدی تا مثنوی معنوی مولانا است.


خلق شخصیت‌های متفاوتی که با فرهنگ و تاریخ ایران مطابقت دارد از جمله مزیت‌های این مجموعه کارتونی است. شکرستان با روایت آغاز می‌شود که ریشه در نقالی‌های قدیم ایرانی دارد و با نتیجه اخلاقی به پایان می‌رسد. «مرتضی احمدی» که شخصیتی منحصر به فرد در این زمینه است با صدای گرم و دلنشینیش توانسته فضای فرحبخش و خاطره انگیزی را در این انیمیشن ایجاد کند.

رفتار شخصیت‌های پویانمایی شکرستان سرشار از مضامین فارسی و ایرانی است و بدین جهت می توان این سریال کارتونی را مجموعه‌ای منطبق با فرهنگ ایرانی دانست که به همین جهت هم مورد علاقه عموم قرار گرفته است.

شکرستان از سوی دیگر نیز موفق عمل کرده است. به این سبب که  به بازار لوازم التحریر و همچنین ساخت‌ عروسک نیز راه پیدا کرده و خریداران خاص خود را دارد. گرچه عروسک‌های شکرستان با مارک چینی در بازار عرضه می‌شوند اما لااقل این حسن را دارند که منطبق با فرهنگ و رسوم ایران هستند و از این نظر می‌توان به وطنی بودن آنها دل خوش کرد.

 نوشته شده توسط جعفر در سه شنبه 92/8/14 و ساعت 4:0 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 8
مجموع بازدیدها: 135614
جستجو در صفحه

لینک دوستان
عاشق آسمونی
alone
upturn یعنی تغییر مطلوب
دلبری
افســـــــــــونگــــر
سپیده خانم
شقایقهای کالپوش
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
سکوت ابدی
بلوچستان
سرچشمه عدالت و فضیـلت ؛ امام مهــدی علیه السلام
عاشقانه
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
سرچشمـه فصـاحت و بلاغت
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
دلدارا
عاطفانه
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سفیر دوستی
تنهایی......!!!!!!
اطلاعات عمومی
عشق مشعلدار
هستی تنهاااااا.....
ققنوس...
سکوتی پرازصدا
.: شهر عشق :.
پیامنمای جامع
بادصبا
حامیان دکتر محمد باقر قالیباف
ایران اسلامی
جـــــــــــــــــــــــــذاب
ان شاء الله
محمدمبین احسانی نیا
مشاوره - روانشناسی
من.تو.خدا
دل شکسته
یکی هست تو قلبم....
منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش
Dark Future
عشق
ترخون
Manna
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
علمدار بصیر
شـــــــیـــشـــــه ی نــــــــــــازک دلـــــــــــــــــــتنگی
غدیریه
خنده بازار
اصلاحات
گل خشک
مهاجر
جیغ بنفش در ساعت 25
مردود
گروه اینترنتی جرقه داتکو
behtarinamkhoda
Tarranome Ziba
ماه تمام من
به وبلاگ بر بچون دزفیل(دزفول) خوش اومهِ
آسمان آبی
هر چی تو دوست داری
عاشق فوتبال20
wanted
دلتنگـــــــــــــــ همه شمـــــــــــــــــــا....
آتیه سازان اهواز
شادِ شاد
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کشکول
دوستانه
دل نوشته های مائده
زنگ تفریح
نمی دونم بخدا موندم
کشاورزی نوین
تینا!!!!
شیاطین سرخ
نقاشی های الیکا یحیایی
سید خراسانی
خط خطی های یک دخترروانی...
عرفان وادب
یک عاشقانه ی ساده برای من......
مشق عشق ناز
سکوت پرسروصدا
عمو همه چی دان
آسمانی ها
نگار72
گلادیاتور
دخترونه
ایرانی
نبض شاه تور
تجربه های مربی کوچک
مهندسی متالورژِی
دلنوشته های یه عاشق!
ستاره سهیل
♥ღردپای عشق♥ღ
سفید پررنگ
ستاره
دست در دست دوست
Chamran University Accounting Association
بهاره تنها
رسم عاشقی
فــردا
آموزش تست زدن کنکور
vagte raftan
آزاد اندیشان
*...بانو...*
خبرهای ورزشی
خـــــستــــــــــــه امـــــــــــــــــ
*دنیای یخی*
مناجات با عشق
از یک انسان
صداقت

تَرَنّم عفاف
mahoor
.: دهکده عشق :.
آسمان آبی
فقط من برای تو
update your Science
sms های جدید
..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::..
☻☺♫ روشنک خانم ☻☺♫
نوجوونی از خودتون
اخبار
برای پسر نازم آیدین جان
ندای تنهایی من
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
به نام آنکه مسی را آفرید تا رونالدو بی سرور نماند...
سیب، انار
سکـوتـــ شبـانـه"
سه ثانیه سکوت
درجست وجوی حقیقت
آزادی بیان
پری دریایی
داستان نویس
جوک و خنده
یه دختر تنها
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
Tan Tan
مسائل شیطان پرستی در ایران و جهان
کشکول
اینجا ماله سلنا و جاستینه
عسل....
sindrela
عشق ممنوعه و دلتنگی
شاخه نبات
منتظران مهدی
عاشقانه
سحر
یکی بود هنوزهم هست
عاشق تنها....
آریایی
آرش...پسر ایده آل من
آشنای غریب
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
یه دختر تنها
به یاد تو
عشق طلاست
آخرین منجی
فاطمه بانو
من هیچم
سکوت
اینجـــــا هــــمه چــــی درهـــــمه
عشق کور
بـــــــــــــــــهــــــــنـــــــــــــوش
فقط خدا
تینا
زیر اسمان غربت
لوگوی دوستان
خبر نامه